۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
معرفی چند کتاب جدید چینی

در این گزارش شش کتاب با عناوین: مجموعه گفتگو با وانگ هوی: جهانی در تغییر بزرگ/ مناظره برای آینده، شکل­دهی مشترک: تکامل روح فرهنگی غربی، گفتگوی غذای چهار فصل: طعم دنیای پنهان در فصول در حال تغییر،رفتن به خانۀ لائو وانیو،مجموعه داستان­های شمال شرقی چی زیجیان و آخرین کتاب چرا در دنیا کتابخانه وجود دارد

مجموعه گفتگو با وانگ هوی: جهانی در تغییر بزرگ/ مناظره برای آینده

نویسنده: وانگ هوی

انتشارات: مردم شانگهای؛ نوامبر 2023.

کتابخانۀ جامع هنرهای لیبرال، موزۀ هنرهای لیبرال.

معرفی چند کتاب جدید چینی

 مقدمۀ کتاب شامل گفتگوی وانگ هوی با هلموت اشمیت، نخست وزیر سابق آلمان، سمیر امین نظریه­پرداز مشهور مصری، محمود ممدانی متفکر مشهور آفریقایی، پروفسور بروس کامینگز از دانشگاه شیکاگو، وادا هاروکی، استاد بازنشستۀ دانشگاه توکیو و … است . همچنین کتاب شامل هفت سخنرانی، 17 مصاحبۀ اختصاصی و 19 گفتگوی ژرف و دقیق است. این کتاب بیان باورهای پروفسور وانگ هوی در بارۀ موضوعات کلیدی تفکر و فرهنگ معاصر مانند جنبش­ها در فضاهای متعدد، تمدن و ماهیت بین سیستمی آن، موقعیت تاریخی چین مدرن، سیاست فرهنگ جدید و هنر به عنوان یک رسانۀ ضد رسانه است . این کتاب، نه تنها تضاد اندیشه‌ها در میان دانشمندان کشورهای مختلف را نشان می‌دهد، بلکه گزارش شگفت‌انگیزی از تعاملات در زمینه­های سیاست، تاریخ، ادبیات و هنر است؛ در قالب گفت‌وگو، جهان و چشم‌انداز ایدئولوژیک را در آغاز قرن بیست و یکم بازسازی می‌کند و همچنین چشم‌انداز جدیدی برای شناخت چین و جهان به دست می‌دهد.

شکل­دهی مشترک: تکامل روح فرهنگی غربی

نویسنده: ژائو لین

انتشارات: مطبوعات دموکراسی و سازندگی؛ اکتبر 2023.

کتابخانۀ جامع هنرهای لیبرال، موزۀ هنرهای لیبرال.

معرفی چند کتاب جدید چینی

 در مقدمۀ کتاب چنین آمده است: از «آسمان پرستارۀ بالای سر شما» تا «قانون اخلاقی در قلب شما»، از آداب جشنواره تا اخلاق خانوادگی، یک تقابل دوگانۀ اساسی همیشه در سیر تکامل فرهنگ غرب باقی مانده است: تنش بین عقل و ایمان.

نویسندۀ این کتاب، تکامل اندیشه در یک موقعیت تاریخی خاص را بررسی می­کند؛ دربارۀ پیوند پیچیدۀ ایمان مسیحی و فرهنگ عبری، فرهنگ یونانی و فرهنگ رومی از منظر تاریخی بحث می­کند، تولد تمدن مسیحی در قرون وسطی و دگرگونی مدرن فرهنگ غربی را که در پی رنسانس و اصلاحات آغاز شده می­کاود؛ به بحث دربارۀ عصر روشنگری اروپا از منظر فلسفی می­پردازد و نشان می­دهد که چگونه روح عقلانی نوظهور، از موانع ایمان عبور کرده و روند تاریخی مدرن بریتانیا، فرانسه، آلمان و سایر کشورها را بنا نهاده است. این اثر هستۀ معنوی فرهنگ غربی را آشکار می­کند و ما را به دنیای مدرن غربی می­برد که با عقل و ایمان شکل گرفته است.

گفتگوی غذای چهار فصل: طعم دنیای پنهان در فصول در حال تغییر

نویسنده: هوانگ دانلی

انتشارات: کتاب چین؛ سپتامبر 2023.

معرفی چند کتاب جدید چینی

این کتاب در چهار جلد بهار، تابستان، پاییز و زمستان با استفاده از متنی ظریف، تنظیم شده است. تصاویر نفیس برای ثبت پدیده شناسی مکانی که در آن زندگی می­کنید، فعالیت­های کشاورزی، آداب و رسوم سنتی، رژیم غذایی و سلامتی و غیره، فرهنگ اصطلاحات خورشیدی، مناظر چهار فصل و آداب و رسوم عامیانه را در زندگی معمولی ادغام می­کند و زندگی به سبک چینی را به خوانندگان نشان می­دهد. زیبایی­شناسی و سنت­های فصلی، که میراث فرهنگی منحصر به فرد مردم چین است .  یک فرنی و یک وعده غذایی، گل، پرندگان، حشرات و ماهی­ها را بخورید. طبیعت تغییرات چهار فصل را از طریق تغییر گیاهان و مواد فصلی به مردم منتقل می­کند و آن­ها از طریق غذاهای فصلی خانگی، گل­آرایی فصلی و صنایع دستی روزانه، می­توانند سنت فصلی در آتش­بازی را تحقق بخشند.

رفتن به خانۀ لائو وانیو

نویسنده: ژانگ وی

انتشارات: ادبیات مردمی؛ مارس 2024.

معرفی چند کتاب جدید چینی

این کتاب داستان پایان قرن نوزدهم را روایت می­کند. شو وانپینگ، مرد جوانی که از تونگ ونگوان در گوانگژو به شبه جزیره بازمی­گردد، در راه بازگشت گرفتار طوفانی می­شود. از عبادت پرشور گرفته تا اندوه دلخراش، از وسوسۀ مقاومت ناپذیر تا نفرت ریشه‌دار، سرانجام پس از یک درگیری تنگاتنگ و فرار از مرگ، از غار شیطان نجات می­یابد.

 مجموعه داستان­های شمال شرقی چی زیجیان

نویسنده: چی زیجیان

معرفی چند کتاب جدید چینی

این کتاب مجموعۀ جدیدی از رمان­های چی زیجیان، برندۀ جایزۀ ادبی مائو دان و جایزۀ ادبی لو ژون است که شامل سه رمان کوتاه و متوسط ​​است که نویسنده در سال­های اخیر نوشته است. «صدای نوشیدن سوپ» بر کشتار هایلانپائو تمرکز دارد؛ تجربۀ سه نسل از خانوادۀ هاراپو را روایت می­کند که در کنار رودخانۀ هیلونگجیانگ زندگی می­کنند، «سفید گل لعاب­دار و پل استیل» روایت سال­هایی است که امپراتور هویزونگ یخ می­زند. از سلسلۀ سانگ شمالی در ییلان، هیلونگجیانگ زندانی می­شود. «استخوان­های اوراکل چرخان» بر اساس ماجراهای اواخر دورۀ سلسلۀ چینگ و ترکیبی از وقایع تاریخی و واقعی است. حس غیرمعمول چی زیجیان از عمق تاریخ و ارتباط بی‌وقفه با حس سرنوشت مردم، عرض و قطر رمان را بسیار گسترش می‌دهد.

چرا در دنیا کتابخانه وجود دارد

معرفی چند کتاب جدید چینی

نویسنده: یانگ سوچیو

این اثر غیرداستانی به طور صادقانه، داستان دانش­پژوه جوان یانگ سوچیو را بیان می­کند که یک کتابخانۀ ایده آل را بنا می­نهد. یانگ سوچیو، نویسنده، دانشیار ادبیات در دانشگاه علم و فناوری شانشی است. او در رویارویی با محیط واقعی پیچیده و زمان کوتاه، نیروی انسانی کم و بودجۀ اندک، از معصومیت یک دانشمند و تداوم درگیر بودن برای محافظت از کتابخانۀ ایده آل در ذهنش استفاده می­کند.

منابع:

https://lib.zjpu.edu.cn/info/1060/3056.htm

https://m.thepaper.cn/kuaibao_detail.jsp?contid=6382213&from=kuaibao

https://library.fudan.edu.cn/3b/fa/c42831a670714/page.htm

کد خبر 20608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =